Gadżety

Poznaj najważniejsze elementy wyposażenia łodzi żaglowej

• Zakładki: 111


Nawet najpiękniejsze widoki i najcieplejsza woda nie zagwarantują nam całkowitego komfortu podczas rejsu żaglówką. Zrobić może to jedynie odpowiednio dobrane wyposażenie łodzi. Zanim wypłyniesz w tegoroczny rejs, koniecznie sprawdź, jakich elementów nie może zabraknąć na pokładzie i pod nim. Upewnij się, że potrafisz odnaleźć się na rejsie pod żaglami i poznaj zastosowanie poszczególnych elementów wspólnie tworzących łódź żaglową.

Ster – czyli jak poprowadzić łódź po nieznanych wodach?

Podobnie, jak w samochodzie czy rowerze, również w łodzi żaglowej nie może zabraknąć steru. Płetwa, czyli jego najważniejsza część znajduje się pod powierzchnią wody. Do poruszania tym elementem służy tzw. rumpel, czyli zazwyczaj metalowy lub drewniany drążek zamontowany na pokładzie żaglówki. Czasami przybiera on formę tradycyjnego koła sterowego, pamiętanego z filmów o przygodach piratów. Sekret rumpla leży jednak nie w jego wyglądzie. Okazuje się, że aby sterować żaglówką, należy poruszać rumplem w kierunku przeciwnym kierunku do tego, w który chcielibyśmy płynąć. Ten element jest bowiem połączony z płetwą sterową na zasadzie odwrotności.

Kabestany – wygoda przede wszystkim

Aby móc odpowiednio regulować napięcie i stopień rozwinięcia żagli, należy dbać o ład wśród lin. Wspólnie noszą one nazwę olinowania, jednak poszczególne liny różnią się od siebie. Jednymi z najważniejszych są fały, służące do stawiania każdego z żagli. Wśród lin wyjątkowo istotne są również:

  • topenanta – podtrzymująca i stabilizująca końcówkę bomu lub rei,
  • baksztag – zawsze występuje w parze i biegnie od szczytu masztu do burty łodzi,
  • czy wanty – wyprodukowane z lin plecionych albo stali węglowej.

Jeśli któraś z lin w obrębie łodzi żaglowej znajduje się pod znacznym obciążeniem, wykorzystywane są kabestany. Służą one do łatwego luzowania poszczególnych lin i składają się z korby oraz napędu. Nowoczesne kabestany coraz częściej są wyposażone w napęd elektryczny, który jeszcze bardziej upraszcza ich użytkowanie. Niektóre posiadają zamiast tego napęd hydrauliczny lub pneumatyczny. Wszystko po to, aby ułatwić żeglarzom regulację poszczególnych lin.

Trzy rodzaje żagli – dla większej prędkości

Łódka nie byłaby nazywana żaglówką, gdyby jej głównym napędem nie był właśnie kawałek materiału. Na tradycyjnych łodziach żaglowych można znaleźć co najmniej dwa typy żagli. Większy spośród nich, grot, pełni podczas rejsu najważniejszą funkcję. Jego zadaniem jest łapanie wiatru i tym samym zapewnianie łodzi napędu. Znacznie mniejszy, w trójkątnym kształcie, fok, jest mocowany z przodu, w pobliżu dziobu jachtu. Dodatkowym wyposażeniem żaglówek są też niekiedy bezany, czyli żagle tylne.

Silnik – idealne wyposażenie w razie niepogody

Czasami zdarza się, że na jeziorze panuje tzw. flauta. Mowa o niemal całkowitym braku wiatru, który uniemożliwia płynięcie żaglówką. Na szczęście współczesna technika pozwala na rozwiązanie tego problemu i cieszenie się pięknymi widokami na jeziorze nawet bez silnych podmuchów wiatru. W przypadku bezwietrznej pogody nieodłącznym wyposażeniem żaglówki staje się jednak silnik motorowy. Przymocowanie go na rufie pozwala rozwinąć prędkość niezbędną do poruszania się, a tym samym kontynuować podróż. Silnik motorowy przyda się również w sytuacji, gdy zależy nam na wyjątkowo szybkim przybiciu do brzegu. Dzięki niemu nasza łódź zyska dodatkową prędkość już w kilka chwil.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem żeglarskim Hals.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
81 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *